Waar 's ochtends muzikale klanken meegevoerd werden over de akkers van Vorden, klonk rond de klok van half 2 muziek rondom de dorpskerk in Vorden. 2 april 2022 stond in het teken van gedenken, het orkest van Harmonie Vorden opende deze middag. Een plotseling koudefront zorgde ervoor dat de muzikanten op zaterdag 2 april 2022 niet het concert kon uitvoeren in een tent maar in de dorpskerk, met medewerking van het kerkbestuur.

Harmonie Vorden had een passend muziekrepertoire samengesteld voor deze gelegenheid met nummers als To my country, Sedona en Lord Tullamore. Diverse sprekers kwamen aan bod, o.a. Frank van Setten (voorzitter Oranjevereniging) en burgemeester Marianne Besselink, die in haar toespraak aangaf dat vieren van vrijheid niet van zelfsprekend is en dat er nu weer een oorlog gaande is.

Schoolkinderen en kinderen van de scoutinggroep droegen de twintig foto’s de kerk binnen. Harmonie Vorden speelde tijdens
het binnenbrengen van de foto’s het muziekstuk Honour to the Liberators. Indrukwekkend en geheel passend bij deze
gelegenheid. Menig toeschouwer raakte geëmotioneerd door de muziek terwijl de foto’s door de kinderen in de standaard werd
geplaatst. Vervolgens werden de twintig namen opgelezen en werden door de kinderen klaprozen gelegd bij de foto’s.  De foto’s werden vervolgens door de initiatiefnemers overgedragen aan het 4 mei comité dat de volgende jaren ervoor zal zorgen dat jaarlijks bij de 4 mei herdenking de foto’s bij de graven staan. Na het zingen van de volksliederen van Canada, Engeland en het Wilhelmus kwam een einde aan de bijeenkomst in de kerk.