Onthulling boek en fotostandaarden 20 geallieerden

Categorie:
Hits:

Omschrijving

Ieder jaar herdenkt de Vordense gemeenschap op 4 mei de 20 geallieerde slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op de Algemene Begraafplaats. Achttien Britse en Canadese slachtoffers crashten met een vliegtuig op Vordens grondgebied in Linde, Delden en Hackfort. En twee Britse parachutisten die meededen aan Operatie Market Garden bij Arnhem in september 1944 werden bij landhuis ’t Selsham geëxecuteerd. Van deze oorlogsslachtoffers zijn de namen en rangen bekend. Maar niet wie het waren, hoe ze in het leven stonden en waarom ze besloten om het op te nemen tegen Duitsland. Het project ‘De 20 geallieerde graven van Vorden krijgen een gezicht’ probeerde op al die vragen bij alle slachtoffers antwoorden te vinden. Naast antwoorden zocht de projectgroep ook naar foto’s, zodat de slachtoffers een gezicht krijgen en de Vordense gemeenschap beter weet wie die twintig dappere soldaten waren die hun leven gaven voor onze vrijheid.

Het zoeken naar foto’s en antwoorden verliep voorspoedig. De projectgroep bestaande uit Wout Dekkers, Freerk Boekelo en Robert Ellenkamp wisten de afgelopen twee jaar nabestaanden te vinden van de meeste slachtoffers. Correspondentie met die nabestaanden leverde veel informatie op, mooie persoonlijke verhalen en goede foto’s. Van ieder slachtoffer heeft de projectgroep een foto op aluminium laten afdrukken en op een standaard geplaatst voor bij de graven. Zo krijgen de namen een gezicht. De projectgroep schenkt deze standaarden aan het 4 mei Comité Vorden die de jaarlijkse herdenking organiseert. In overleg met Oorlogsgravenstichting en de Gemeente Bronckhorst mogen fotostandaarden in de maand mei jaarlijks bij de graven staan.

Naast de standaarden bundelde de projectgroep alle foto’s en persoonlijke verhalen in een luxe uitgevoerd boek, hardcover met 104 pagina’s. Deze gelimiteerde uitgave is zowel in het Nederlands als Engels uitgegeven, zodat ook de families van de nabestaanden de andere slachtoffers ‘leren kennen’. De Engelse vertaling is verzorgd door Jan Olthuis.

Voor meer informatie, www.omkijkpunt.nl

Locatie: